scorka scorka
30
BLOG

Reputacja i prawdomówność

scorka scorka Polityka Obserwuj notkę 1

Poniedziałek, 15 października 2007r. godzina 21.00 - Donald Tusk zwraca się do Aleksandra Kwaśniewskiego podczas Debaty, transmitowanej w telewizji:


  • Nie jest pan wzorem prawdomówności w polskim życiu politycznym, dobrze pan o tym wie.


Bezpośrednio po tych słowach p. Dorota Gawryluk o godzinie 21.03 zadała pytanie:


[..]Moje pytanie dotyczy przyszłości. Chciałabym zapytać, jak panowie w przyszłości chcą rozliczyć przeszłość, sprawiedliwie zamknąć pewne sprawy, czyli sprawę lustracji, dekomunizacji. Czy te sprawy są dla panów ważne? Zaczyna pan Aleksander, zaczyna... odpowiada pan Aleksander Kwaśniewski.

Po Aleksandrze Kwaśniewskim – głos zabrał Donald Tusk o godzinie 21.05:

D.T.: Patrząc panu w oczy, panie prezydencie, powiem, nie będzie sprawiedliwej Polski, nie będzie naszego wspólnego poczucia, że coś zamknęliśmy, coś bardzo złego zamknęliśmy, jeśli nie powiemy sobie prawdy o tym, że prawdziwym dramatem Polaków nie jest, że źle działa IPN, tylko, że kiedyś w Polsce zła władza zmuszała ludzi do donosicielstwa, zła władza naprawdę łamała prawa człowieka i zła władza naprawdę strzelała do ludzi. To nie jest temat do gładkich wypowiedzi. Jeśli mówimy dzisiaj w Polsce wielokrotnie, że trzeba się uporać z tamtą przeszłością, kiedy mówimy o dekomunizacji, czy o lustracji i odłożymy na razie na bok argumenty, czy działania ludzi nieodpowiedzialnych, zacietrzewionych, ale gdybyśmy o tym uczciwie porozmawiali, to ja panu powiem, że nie będzie dobrej, uczciwej przyszłości bez powiedzenia prawdy o tamtym złu, o tamtej tragedii, za którą odpowiadają twórcy tamtego reżymu i tamtego systemu. I dlatego to, co taki świeży oddech, ja głęboko w to wierzę, że Polska stoi przed szansa nabrania takiego świeżego oddechu. Bez nazwania tego zła po imieniu, nie będzie możliwy. I to, co przez 16, 17 lat się nie udało zrobić, to nie udało nam się nazwać tego prawdziwego zła po imieniu. Ja nie jestem mściwy. Ja żyłem w tej samej Polsce, w jakiej pan żył. Pan trochę inaczej, trochę gdzie indziej. Ja jak trzeba było pracowałem, jak trzeba było byłem w podziemiu, jak trzeba było studiowałem, pracowałem za granicą, kiedy nie było możliwości zarobienia. Żyłem jak każdy normalny Polak. Nie mam zamiaru na nikim się mścić, ale prawda musi być wreszcie powiedziana.

7 maja 2008r. - na jednym z portali internetowych:

Platforma Obywatelska w tej kadencji nie będzie zajmować się lustracją. Jak mówi "Dziennikowi" szef klubu PO Zbigniew Chlebowski, "jest wiele ważniejszych rzeczy, którymi powinien zajmować się Sejm".


Reputacja i prawdomówność...

scorka
O mnie scorka

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka